DWUJĘZYCZNOŚĆ I DWUKULTUROWOŚĆ – JAKI JEST ICH CEL I RÓŻNICA?

dziewczynka wzrusza ramionami

DWUJĘZYCZNOŚĆ I DWUKULTUROWOŚĆ – JAKI JEST ICH CEL I RÓŻNICA?

Wielu rodziców, którzy decydują się na wyprowadzkę za granicę, dąży do dwujęzycznego i dwukulturowego wychowania swoich dzieci. Termin dwukulturowości, choć mało znany, staje się coraz istotniejszy w naszym życiu. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego takie wychowanie ma duże znaczenie oraz jakie cele i wyzwania temu towarzyszą. Przy okazji poznamy historie sukcesów uczniów Libratusa i spojrzymy na przyszłość dzieci rozwijających te umiejętności.

Co to jest dwukulturowość?

Osoby dwujęzyczne to takie, które potrafią swobodnie używać dwóch języków w swoim codziennym życiu. To, co oznacza „dwukulturowość”, idzie nieco dalej. Dwukulturowość oznacza, że osoba szanuje dwie różne kultury, wraz z ich zwyczajami, tradycjami, normami i aktywnie bierze udział w obu. W przypadku polskich dzieci dwukulturowych oznacza to, że czerpią one inspirację zarówno z polskiej kultury, jak i kultury kraju, w którym aktualnie mieszkają. To aktywny udział w polskiej kulturze poprzez świętowanie tradycji i świąt z nią związanych.

Zachowanie tożsamości kulturowej

Zachowanie tożsamości kulturowej ma ogromne znaczenie, szczególnie dla rodzin polskich, które żyją poza granicami ojczyzny. Świętowanie polskich tradycji i wprowadzanie ojczystych elementów do ogólnych świąt, takich jak Boże Narodzenie, niesie ze sobą wiele ważnych korzyści.

  • Pomoc dziecku w budowaniu więzi z Polską. Poprzez aktywne uczestnictwo w polskich świętach i nauce o historii swojej ojczyzny w dzieciach budowane jest poczucie przynależności do swojej rodziny i pochodzenia.
  • Praktyka języka polskiego. Obchodzenie polskich tradycji to świetna okazja do ćwiczenia ojczystego języka. Dzięki codziennej rozmowie z dziećmi po polsku wspieramy rozwój dwujęzyczności i pomagamy utrzymać ich umiejętności językowe na wysokim poziomie.
  • Poszerzanie horyzontów. Wprowadzenie polskich elementów do życia dzieci pozwala nam na kształtowanie ich otwartości na inne kultury oraz tworzy okazję do dzielenia się swoimi tradycjami z przyjaciółmi i sąsiadami w nowym miejscu, ucząc ich wzajemnego zrozumienia i szacunku. 

Budowanie więzi rodzinnych. To czas, który spędzamy razem, tworzenie wspomnień i uczestniczenie w wydarzeniach znanych z Polski tworzy niesamowitą i bliską relację w rodzinie!

Wyzwania dzieci dwujęzycznych i dwukulturowych

Młodzi Polacy stają przed wieloma wyzwaniami, które wynikają z równoczesnego uczestnictwa w dwóch kulturach i posługiwania się dwoma językami. Balansowanie między dwoma światami może być trudne. Jednym z głównych wyzwań jest zachowanie równowagi między dwoma językami, co może prowadzić do częstego mieszkania i zapominania niektórych słów. Ponadto dzieci mogą stresować się w obecności rówieśników i bać się, że za bardzo odstają od grupy, co może wywołać poczucie odmienności i izolowanie się. Mimo wszystko, rozwijanie dwujęzyczności i dwukulturowości to ogromna wartość, która niesie za sobą pełno zalet i otwiera wiele drzwi w przyszłości. Ważne jest, aby rodzice wspierali swoje pociechy w radzeniu sobie z tymi wyzwaniami, pomagając im kształtować siebie i swoją unikalną tożsamość. 

Sukcesy uczniów Libratusa

W Libratusie od 14 lat kształtujemy pokolenia młodych Polaków i pomagamy im, by wyrośli na odpowiedzialnych dorosłych pełnych pasji i szacunku do kultury. Obejrzyj historię Sary – naszej absolwentki, która na studia postanowiła wrócić do Polski!

Przyszłość dzieci dwujęzycznych i dwukulturowych

Dzieci dwujęzyczne i dwukulturowe czeka ekscytująca przyszłość! Ich talent do mówienia dwoma językami i szacunek dla różnorodności kulturowej otwiera przed nimi wiele drzwi, na przykład możliwość powrotu do Polski, lepsze oswojenie się z nowym miejscem zamieszkania, czy większą szansę na dobrze płatną pracę. Jako rodzic, jesteś niezastąpionym wsparciem w tej niezwykłej podróży dziecka. Twoje starania pomagają mu kształtować jego unikalną przyszłość – dwujęzyczną i dwukulturową, pełną polskich i zagranicznych aspektów! 

BIBLIOGRAFIA:

Dwujęzyczność i dwukulturowość, co jest dla mnie środkiem, a co celem?, Billingual Kid Blog, 29.04.2020, https://bilingual-kid.com/dwujezycznosc-i-dwukulturowosc-co-jest-dla-mnie-srodkiem-a-co-celem/ dostęp: 22.09.2023

Małgorzata Witkowska, Czy dwujęzyczność oznacza dwukulturowość?, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Elżbieta Rzeszutko, Czy wychowanie dwujęzyczne oznacza dwukulturowość? Co warto zaczerpnąć z anglosaskiej kultury?, 30.10.2019, Mam to na końcu języka, https://www.mamtonakoncujezyka.pl/teaching_aids/, dostęp: 22.09.2023

Masz pytania?

Jeśli potrzebujesz więcej informacji na temat szkoły, skontaktuj się z nami